Mindful eating - od teraz, na zawsze. - Juice Drinkers

Mindful eating – od teraz, na zawsze.

mindful eating

Odpalasz film, siadasz wygodnie i zaczyna się – jedzenie do oglądania. Podobnie robimy w pracy, przynosząc posiłek do biurka. Lub nawet przy stole, nieustannie sięgając po telefon lub natrętnie zastanawiając o tym, co mamy do zrobienia w dalszej części dnia. Te wszystkie sytuacje sprawiają, że przestajemy jeść świadomie. A nieświadome jedzenie sprawia, że tracimy nad nim kontrolę. Dlatego jak najszybciej przestaw się na 100% mindful eating.

Co to jest mindful eating?

Żeby odpowiedzieć sobie na to pytanie, warto zastanowić się, co oznacza całe zagadnienie mindfulness – bardzo często tłumaczone jako uważność. Mindfulness to skupienie się na chwili obecnej, przy jednoczesnym spokojnym uznawaniu i akceptowaniu swoich uczuć, myśli i doznań cielesnych. Cytując dr Lilina Chaung, światową specjalistkę od mindful eating, ”Zasady uważności odnoszą się również do świadomego jedzenia, ale pojęcie uważnego jedzenia wykracza poza jednostkę. Obejmuje również, jak to, co jesz wpływa na świat. Jemy dla całkowitego zdrowia ”. Przypomina to jeden do jeden filozofię, która proponujemy Tobie w Juice Drinkers – uzależnienia od dobrych wyborów i inspiracji do czegoś więcej.

Tip
Chociaż idealne wybory żywieniowe polegające na uważnym jedzeniu są podobne do diety śródziemnomorskiej – skoncentrowanej na owocach, warzywach, produktach pełnoziarnistych, nasionach, orzechach i olejach roślinnych – technikę tę można zastosować do cheeseburgera i frytek. Zawsze może zjeść ich mniej, wybrać produkt lepszej jakości i podnieść jakość jego spożywania.

Czy to proste?

W istocie, uważne odżywianie oznacza nic więcej, jak pełne zwracanie uwagi na jedzenie – kiedy je kupujesz, przygotowujesz, podajesz i spożywasz. Jednak przyjęcie tej praktyki może wymagać więcej niż kilku zmian w podejściu do posiłków i przekąsek, ponieważ kontrola musi być stała – nie tymczasowa. W książce Savor: Mindful Eating, Mindful Life, dr Cheung i jej współautor, buddyjski przywódca duchowy Thich Nhat Hanh, sugerują kilka praktyk, które mogą Ci w tym pomóc, w tym te wymienione poniżej.

8 zasad mindful eating

1. Zawsze twórz listę zakupów. Weź pod uwagę wartość zdrowotną każdej pozycji, którą dodajesz do listy i trzymaj się jej, aby uniknąć kupowania pod wpływem impulsu podczas zakupów. Zastosuj tę radę do wszystkich zakupów w swoim życiu – nie tylko spożywczych.

2. Nie daj się emocjom. Jeśli pomijasz posiłki, dopadł cię stres lub bardzo się spieszysz, może pojawić się chęć zapchania żołądka czymkolwiek. Zdrowy apetyt to nie sposób na wypełnienie pustki, tylko potrzeba uzupełnienia substancji odżywczych.

3. Zacznij od małej porcji. Pomocne może być ograniczenie rozmiaru talerza. Serio.

4. Doceń swoje jedzenie. Zatrzymaj się na minutę lub dwie, zanim zaczniesz jeść, aby kontemplować wszystko i wszystkich, którym zawdzięczasz posiłek. Po cichu wyrażaj wdzięczność za możliwość delektowania się zdrowym jedzeniem.

5. Skoncentruj wszystkie zmysły na posiłku. Gotując i jedząc zwracaj uwagę na kolor, konsystencję, aromat, a nawet dźwięki wydawane przez potrawy. Podczas żucia spróbuj zidentyfikować wszystkie składniki, zwłaszcza przyprawy.

6. Weź małe kęsy. Łatwiej jest odczuć wszystkie smaki, gdy usta nie są pełne. Odkładaj przybory kuchenne między kęsami.

7. Dokładnie żuj. Rób to tak długo, aż uwolnisz wszystkie smaki. Czasem możesz potrzebować nawet 20-40 przeżuć. Daj się zaskoczyć swojemu jedzeniu.

8. Jedz powoli i uważnie. Oglądaj, wąchaj, interesuj się. Jedzenie jest najważniejszą czynnością w Twoim życiu. Stosuj wszystkie nasze porady.

Tip
Idealnym wprowadzeniem do mindful eating jest detoks sokowy, który narzuca dobre nawyki żywieniowe.

Miłego dnia!

One thought on “Mindful eating – od teraz, na zawsze.

  1. Pingback: Dbanie o sylwetkę jako pozytywne doświadczenie - Juice Drinkers

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *